Velkommen til Familien Smestad

Sidene om familien Smestad vil handle om vår lille familie. Foreløbig er vi bare 2 mennesker og en hest, men vi ønsker å bli flere. Denne bloggen vil være en slags dagbok for oss i tiden framover. Det er jeg, Siv, kjærringa i familien som skriver her, så er det oppklart :-)





tirsdag 4. august 2009

Uke 10 begynner i dag!

I dag, tirsdag 4.august begynner uke 10 i svangerskapet.
Hva kan jeg si, den største forandringen jeg merker noe til, er at jeg nesten ikke er kvalm lenger, i det hele tatt. Bare hvis jeg blir veldig sulten. Og mens jeg lager middag. Men det er mye mindre enn det var tidligere, og det er jeg glad for!
Skulle nok vært flinkere til å gå turer, men det er så kjedelig og lite motiverende å gå tur bare for å gå tur, i sær når regnet bare bøtter ned hele tida!

Jeg var hos legen forrige uke, fikk Helsekort for gravide, og føler meg av den grunn veldig mye mer gravid :-) Neida, gjør ikke det, men nå har jeg det liksom skriftlig. Har papirer på at jeg faktisk har noe som spirer og gror inni meg.

Babyverden skriver om uke 10:
Embryoet er i begynnelsen av denne uken åtte uker gammelt, og ettersom alle indre og ytre strukturer nå er komplette, avsluttes embryofasen. Barnet er nå et foster! Foster betyr ”liten” eller ”avkom” og skal bare vokse og modnes frem mot fødselen.
Fingre og tær blir tydeligere, og armer og bein er omtrent riktig plassert med nesten riktige proporsjoner i forhold til kroppen. Armene er bøyd ved albuen og håndleddet er tydelig. Tommelen skiller seg fra de andre fingrene i form. Både tå- og fingernegler begynner å formes. Armene er nå så lange at de kan møtes rundt brystet. Fra nå av vil utviklingen av armer og bein skje noe tregere.
Hjernen har nå en stor høyre og venstre hjernehalvdel, og begynner så smått å få kontroll over bevegelsene. Fosteret har brystvorter og kan snart tisse ettersom nyrene begynner å produsere urin. Øyelokkene dekker nesten hele øynene og vil snart lukkes helt. Nesetippen blir også synlig denne uken. Ganen formes og overleppen er ferdig utviklet. Det første ordentlige hudlaget begynner å omsvøpe fosteret, og skjelettet omdannes gradvis fra brusk til bein. Dette skjer vanligvis først i overkroppen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar