Velkommen til Familien Smestad

Sidene om familien Smestad vil handle om vår lille familie. Foreløbig er vi bare 2 mennesker og en hest, men vi ønsker å bli flere. Denne bloggen vil være en slags dagbok for oss i tiden framover. Det er jeg, Siv, kjærringa i familien som skriver her, så er det oppklart :-)





mandag 27. juli 2009

Ferien er over

Ferien er nå over og jeg har gått inn i min 9.uke i graviditeten.
I går var jeg hos gynekolog igjen, smertene i magen er der fremdeles, og de har bekymra meg lenge.
Vi snakka først om når siste mens begynte, når jeg testa positivt og hvorfor jeg var kommet.
Så var det tid for ultralydundersøkelsen, som gjøres innvendig så tidlig.
Jeg hadde forberedt meg på at jeg ikke kom til å se noen ting, så jeg ble veldig overraska da jeg så den lille som lå der og sprella med armer og bein! Her e det liv, ja! Jeg fikk også se hjertet som slo! Det var fantastisk, har ikke noe annet ord for det.
Målinger av fosteret viste at h*n er 23mm lang og det stemmte perfekt med datoen jeg opplyste for starten av svangerskapet! Godt jeg har kontroll på noe...
Vi fant ut hvorfor jeg har så vondt i magen også, jeg har en cyste på den høyre eggstokken, den er grunnen til smertene mine. Helt normalt, men smertefullt.

Tenkte å legge ut litt info hver uke om utviklingen av magen. Her kommer uke 9, som jeg starter på i dag:

Embyoet er i begynnelsen av denne uken syv uker gammelt. Denne uken kommer de første målbare hjernebølgene og embryoet begynner å bevege seg. Det er ikke snakk om bevisste bevegelser, og du vil ikke kjenne dem på lenge ennå.
Ansiktsstrukturer som øyne, ører, nese og munn utvikles stadig og blir tydeligere. I øret formes balanseorganet. Både ører og øyne har vært litt merkelig plassert på den lille kroppen, Øynene var på siden av hodet, og ørene nærmere munnen. Denne uken begynner de å flytte seg mot det riktige bestemmelsesstedet.
Kroppen blir lengre, og etter hvert blir også muskler og beinbrusk hardere. Hodet som har lent forover, reises litt opp slik at hals og nakke blir tydeligere. Organene i kroppen utvikles videre, og magesekken kan ses som en svart flekk i venstre del av buken. Hjertet er noenlunde ferdig utviklet og slår flere slag enn noen sinne denne uken – gjennomsnittlig 177 slag i minuttet!
Denne uken dannes det endelige nyreparet. Armene består av skulder, overarm, albue, underarm og håndplate. Beina utvikles litt tregere, men mot slutten av uken vil også de har den tydelige inndelingen med lår, kne, legg, ankel og fotplate. I hånd- og fotplatene dannes det avgrensninger for fingre og tær.


Hentet fra www.babyverden.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar